top of page

Gedragscode

ZEN Bewind

postbus              4206, 2003 EE Haarlem

telefoon             0628929308

e-mail                 info@zenbewind.nl

website               www.zenbewind.nl

KvK nr                 84575085

BTW nr               NL003986059B22

 

                                                         Gedragscode ZEN Bewind

Elke organisatie heeft omgangsregels. Omgangsregels zijn formele of informele afspraken die in organisaties als huisregels gelden. Regels die gaan over de omgang met elkaar en over gedrag dat niet getolereerd wordt. Omgangsregels zijn algemeen geldig. Dat betekent dat ze voor iedereen in de organisatie gelden: medewerkers en cliënten.

 

Gedragscode van cliënten van ZEN Bewind

Degene die een samenwerking aangaat met ZEN Bewind verklaart dat ze de gedragsregels van ZEN Bewind accepteert en zich zal houden aan de omgangsregels die hieronder zijn opgeschreven. Wij vinden afspraken over de manier van omgaan met elkaar belangrijk, omdat iedereen zich prettig en veilig moet kunnen voelen. Dit kan alleen als je elkaar in je waarde laat en elkaar met respect behandelt. Dit betekent dat wij alle vormen van ongelijkwaardige behandeling zoals, pesten, machtsmisbruik, discriminerende, racistische, seksistische of (seksueel) intimiderende gedragingen of opmerkingen, of het hiertoe aanzetten, ontoelaatbaar vinden. Wij vragen van alle medewerkers en cliënten, dat zij meewerken aan het naleven van de omgangsregels. Niet alle zaken die anderen kunnen kwetsen, kunnen we in regels verwoorden. Dan zouden het er te veel worden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat als iets niet genoemd wordt, dit wel toelaatbaar is.

​

Gedragsregels

Definities

• Agressie: voorvallen waarbij de medewerker van ZEN Bewind psychisch of fysiek wordt lastig gevallen, bedreigd of aangevallen, onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van arbeid. Hieronder valt ook pesten.

 • Seksuele intimidatie: ongewenste seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag.

​

Gedragsregels voor cliënten

• Cliënten zijn niet agressief tegen medewerkers van ZEN Bewind. Er wordt niet gescholden of geschreeuwd tegen medewerkers van ZEN Bewind. Hieronder valt ook seksuele intimidatie tegen medewerkers.

• Cliënten behandelen de medewerkers met respect.

• Cliënten geven openheid in alle zaken die van belang zijn voor de dienstverlening en geven alle wijzigingen (zoals nieuw telefoonnummer, ander e-mail adres, verhuizing of samenwonen etc.) direct door.

• Cliënten zullen geen activiteiten verrichten die de dienstverlening zullen tegenwerken.

• Cliënten zullen hun post direct doorsturen naar ZEN Bewind.

• Cliënten zullen geen overeenkomsten afsluiten zonder toestemming van ZEN Bewind.

• Cliënten zullen niet overstappen naar een andere leverancier zonder toestemming van ZEN Bewind.

• Cliënten zullen geen inkomsten verzwijgen en onttrekken uit het bewind.

• Waarschuwing en sancties bij overtreding van (één) of meer gedragsregels.

• Bij de eerste overtreding: gesprek tussen u en de bewindvoerder en een mondelinge waarschuwing.

• Bij de tweede overtreding: gesprek tussen u en de bewindvoerder en een schriftelijke waarschuwing.

• Bij de derde overtreding volgt er mogelijk een sanctie voor de cliënt: beëindiging van de dienstverlening;

• Cliënten hebben kennis genomen van de klachtenregeling en conformeren zich hieraan.

Gedragsregels voor medewerkers van ZEN Bewind

Voor medewerkers van ZEN Bewind geldt de gedragscode voor professionele bewindvoerders zoals deze is vastgelegd in de Nederlandse wetgeving.

 

Beroepscode

ZEN Bewind dient in de uitoefening van haar beroep te handelen naar de inhoud en geest van de beroepscode.  

​

Kernbegrippen

Een aantal kernbegrippen is leidend en plaatst de integriteit van de bewindvoerder in een breder perspectief:

• Dienstbaarheid

• Functionaliteit

• Onafhankelijkheid

• Openheid

• Betrouwbaarheid

• Zorgvuldigheid

• Vakbekwaamheid

 

Gedragsregels:

1. Algemene bepalingen

• Deze beroepscode is bindend.

 

2. Verhouding tot de cliënt

• De houding van de bewindvoerder tegenover zijn cliënt dient te zijn gebaseerd op eerbiediging van diens persoon en zijn levensbeschouwelijke overtuiging, alsmede op de erkenning van zijn verantwoordelijkheid voor eigen keuze van handelen.

• De bewindvoerder heeft de plicht de cliënt zo volledig mogelijk op de hoogte te stellen van zaken, inhoud en resultaat van de op hem betrekking hebbende bewind en klachtrecht.

• Indien de bewindvoerder wordt opgeroepen als getuige zal hij zich van geval tot geval afvragen, of hij zich op grond van het voorgaande dient te beroepen op het in de Nederlandse Wetgeving neergelegde verschoningsrecht van getuigen

• De bewindvoerder onderkent de macht die inherent is aan zijn positie en beseft dat hij zowel bewust (door het geven van directieven) als onbewust (als rolmodel) grote invloed uit kan oefenen op de onderbewindgestelde en mogelijk ook op derden. Daarom is hij bedachtzaam in zijn handelen en voorzichtig met het doen van uitspraken.

• Hij informeert de onderbewindgestelde en/of andere betrokkenen (bijvoorbeeld de betalende instantie) desgevraagd zonder terughoudendheid, welke opleiding, c.q. ervaring en kwalificaties hij heeft en welke methoden en stijl hij (voornamelijk) gebruikt bij bewind voering. Hij heeft daartoe een curriculum vitae beschikbaar dat door hem actueel wordt gehouden.

​

 3. Verhouding tot anderen

• De bewindvoerder dient tot samenwerking met anderen bereid te zijn indien de vraagstelling dit noodzakelijk maakt en voor zover de beroepscode dit toelaat. Daarbij zal hij tegenover hen die uit hoofde van een ander beroep bemoeienis hebben met de cliënt begrip tonen voor de inbreng der gegevens van deze beroepsbeoefenaren.

• De bewindvoerder dient bereid te zijn technische inzichten en ervaring als bewindvoerder ten dienste te stellen van collega’s en eveneens zijn eigen opvattingen aan de hunne te toetsen.

• De bewindvoerder die gegronde redenen heeft om aan te nemen dat enig belang van de cliënt en/of het aanzien van het beroep ernstig wordt geschaad door een collega dient, indien geen oplossing kan worden gevonden, zijn bezwaren aanhangig te maken bij het bestuur van HORUS.

• De bewindvoerder houdt zich op de hoogte van ontwikkelingen, staat open voor nieuwe inzichten en onderzoekt nieuwe methoden op gebied van bewind, onder meer door lezen van (vak)literatuur, het volgen van bij- en nascholingen, het bezoeken van symposia, het deelnemen aan intervisiebijeenkomsten, en/of het gebruik maken van mogelijkheden van intercollegiale toetsing.

 

4. Belangenverstrengeling

• Een bewindvoerder neemt van derden in de bewindvoeringsrelatie, geen geld, geschenken, faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van deze derde kan beïnvloeden.

• Een bewindvoerder vervult geen nevenfuncties waarbij strijdigheid is of kan zijn met het belang van de onder bewind gestelde.

 

5. Informatie

• Een bewindvoerder gaat zorgvuldig en correct om met informatie waaruit hij uit hoofde van zijn functie beschikt.

• Een bewindvoerder houdt naar zijn cliënt geen informatie achter die de cliënt betreffen.

• De bewindvoerder verstrekt aan derden slechts die informatie die van belang is voor het adequaat uitvoeren van de werkzaamheden.

 

6. Aannemen van geschenken

 • Een bewindvoerder neemt (behoudens een incidentele kleine attentie) geen geschenken van zijn cliënten aan. Een ieder heeft het recht een klacht in te dienen bij het bestuur van de HORUS over het niet naleven van deze beroepscode.

 

Handtekening ZEN Bewind                                                   Handtekening voor ontvangst cliënt(en)

​

​

Gedragscode en beroepscode

KvK nr: 84575085 | BTW nr: NL003986059B22

bottom of page